اجزای کوادروتور (موتور، بدنه،پره،باتری و اسپیدکنترل) هرکدوم پارامترهای مخصوص به خودشون رو دارند. اما این مساله وقتی سخت میشه که مشخصات هرکدوم روی بقیه هم تاثیر میگذاره. مثلا سایز بدنه روی حداکثر سایز پره تاثیر داره، سایز پره روی مشخصات موتور و حداکثر وزن کلی پرنده، وزن کلی روی باتری و باتری هم روی موتور و مدت پرواز و..... خلاصه اینکه این مساله راه حل تحلیلی نداره! بیشتر با سعی و خطی هست.

برای حل باید یکی از پارامترها رو ثابت فرض کنیم و بقیه اجزا رو طبق اون بدست بیاریم. یکی پارامترهایی که بهتره اول ثابت فرضش کنیم وزن کلی پرنده هست. البته بستگی به شرایط شما هم داره، یه وقت هست یه بدنه دارید میخواید براش موتور و پره و باتری بخرید یا یه وقت موتور دارید و بقیه رو میخواید طبق اون انتخاب کنید. اما اگه هیچی ندارید (شروع کار!) بهتره وزن کلی و حدود مدت پرواز دلخواهتون رو به عنوان فرض اولیه داشته باشید. مثلا وزن 1 کیلوگرم (وزن کلی) و مدت پرواز 10 دقیقه. حالا باید موتور و پره مناسب انتخاب بشه. موتور + پره و باتری طوری انتخاب میشه که با وزن مفروض همخوانی داشته باشه. اگه مثلا آخرش دیدیم وزنش شده 1.5 کیلو، باید برگردیم از اول یک سری دیگه حساب کنیم! ولی فراموش نکنید این تخمینها تقریبی هستند و اگه تقریبا با هم جور در میان دیگه نیازی به محاسبه بیشتر نیست.

روشهای مختلفی برای محاسبه و انتخاب موتور متناسب با وزن پرنده وجود داره. مطمئن ترین راهش اینه که یک نمونه از تجهیزات (1 ست موتور، اسپبد و پره) تهیه کنید و میزان نیروی تراست رو اندازه گیری کنید اما مسلما همیشه این کار مقدور نیست. برای تخمین وزن متناسب، اولین قدم بدست آوردن نیروی تراست موتور و پره ای هست که شما انتخاب کردید یا قراره بکنید.

 برای تخمین میزان نیروی یک موتور میتونید از نرم افزار drivecalc که یک نرم افزار رایگان هست استفاده کنید. دیتابیس نسبتا خوبی داره ولی لزوما همه نوع مدل موتور یا پره ای توش تعریف نشده. ولی با استفاده از موارد مشابهی که تو دیتابیس هست میشه تخمین کلی زد (تا 20 درصد خطا ممکنه باشه). البته سایت ecalc هم هست که پولیه (با امکانات محدود رایگانه) .

راه دیگه استفاده از دیتاشیت یا جدول مشخصات موتور هست که شرکت سازنده موتور منتشر میکنه. مثلا میگه فلان موتور با باتری 3 سلولی و پره 10در 4.5 در 100 درصد سرعتش 500 گرم نیروی تراست ایجاد می کنه.


 راه سوم که کیلویی تر (!) ولی باز قابل استفاده هست اینه که توان موتورتون رو در 3 ضرب کنید، این میشه حداکثر تراست قابل استفاده در این موتور (حالا پره مناسب رو باید با توجه به دیتاشیت، سایز موتور یا تجربه انتخاب کنید). مثلا از یک موتور 200 وات میشه انتظار حدود 600 گرم تراست در حالت سرعت کامل (با پره مناسب) داشت. 

خب حالا که میزان تراست یک موتور رو دارید، میتونید وزن مناسب کلی پرنده رو تخمین بزنید. معمولا برای مانور پذیری مناسب پرنده باید با 50% تراست کلی بتونه شناور بمونه. یعنی اگر پرنده با همه تجهیزات (بدنه، موتور، اسپید، باتری، دوربین، بورد، کابل...) مثلا 1 کیلوگرمه جمع کل تراست موتورها باید حداقل 2 کیلو گرم باشه. واین یعنی 4 تا موتور با تراست حداکثر 500 گرم (کوادروتور) یا 6 تا 330 گرم (هگزاروتور)و.... البته تو این حسابهای سر انگشتی، برای اطمینان میگن تو محاسبات وزن پرنده رو 20 درصد بیشتر در نظر بگیرید تا به شرایط واقعی بیشتر نزدیک باشه.

یه مثال کلی: یه کواد میخوایم که یه دوربین 200 گرمی رو حمل کنه، وزن باتری + بدنه هم 600 گرمه، موتور و اسپید چی بگیرم!؟ خب این مساله حل دقیقی نداره و روش حل هم با سعی و خطی هست ولی در کل میشه اینطوری گفت:

فرض می کنیم موتورها مون 70 گرمه (اگه بعدا دیدیم موتورها سنگین تره باید برگردیم از اول حساب کنیم) و اسپید هم دونه ای 50 گرم. با این حساب وزن کلی میشه 200 گرم دوربین + 600 گرم بدنه و باتری+ 280 گرم موتور + 200 گرم اسپید + 100 گرم بورد و کابل و.. و جمعا 1380 گرم. پس 1380* 2.4 =3312 گرم باید جمع کلی تراست موتورها باشه تا کواد بتونه مانور خوبی هم داشته باشه. البته تراست کلی 1380 * 2 = 2760 گرم هم برای خیلی کارها کافی هست. در نتیجه موتورها باید به طور تقریبی تراست حداکثرشون 690 تا 828 گرم باشه. خب حالا میریم تو دیتاشیت موتورها میگردیم و میبینیم مثلا موتور xxx با پره 10 در 4.5 و باتری مورد نظر ما حداکثر تراستش 750 گرمه. پس این موتور موتورمناسبی هست.
برعکس این روند رو هم میشه رفت یعنی موتور داریم، بقیه موارد رو میخوایم انتخاب کنیم. فقط انتخاب باتری هم خودش یک داستان جداگانه ای هست که باید ببینید مدت پرواز موردنظرتون ، مصرف موتور با پره مورد نظر چقدره .